1. Kellékszavatosság
Milyen esetben élhet a Vásárló kellékszavatossági jogával?
A Vásárló a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:159–6:167. §-ai alapján a Szolgáltató hibás teljesítése esetén kellékszavatossági igényt érvényesíthet.
A Vásárlót megillető jogok:
A Vásárló – választása szerint – kérheti a termék
- kijavítását vagy kicserélését,
- vagy – ha ez nem lehetséges, illetve aránytalan többletköltséggel járna – árleszállítást kérhet,
- a hibát maga kijavíthatja (vagy mással kijavíttathatja) a Szolgáltató költségére,
- végső esetben pedig elállhat a szerződéstől.
A Vásárló a választott kellékszavatossági jogáról másikra is áttérhet, ennek költségét azonban csak akkor viseli, ha az áttérés indokolatlan volt.
Határidők:
- Fogyasztóként a hiba felfedezésétől számított 2 hónapon belül jelezni kell a hibát.
- A kellékszavatossági igény a teljesítéstől számított 2 éven belül (vállalkozások esetén 1 éven belül) érvényesíthető.
- A teljesítéstől számított 12 hónapon belül a hiba vélelmezett, vagyis a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítést követően keletkezett.
Kivel szemben érvényesíthető a kellékszavatossági igény?
A kellékszavatossági igény a Szolgáltatóval szemben érvényesíthető.
2. Termékszavatosság
Mikor érvényesíthető termékszavatosság?
Ingó dolog (ékszer, óra) hibája esetén a Vásárló a gyártóval vagy forgalmazóval szemben is érvényesíthet termékszavatossági igényt.
A Vásárló kizárólag kérheti:
- a hibás termék kijavítását vagy
- kicserélését.
A termék akkor minősül hibásnak, ha nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által megadott tulajdonságokkal.
Határidő:
A termékszavatossági igény a termék forgalomba hozatalától számított 2 éven belül érvényesíthető.
A gyártó mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy:
- a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta,
- a hiba a tudomány és technika akkori állása szerint nem volt felismerhető,
- vagy a hiba kötelező hatósági előírásból ered.
Ugyanazon hiba miatt termékszavatossági és kellékszavatossági igény egyszerre nem érvényesíthető.
3. Jótállás
Jótállásra kötelezett termékek:
A 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet értelmében minden, 10 000 Ft feletti eladási árú ékszer és óra tartós fogyasztási cikknek minősül, ezért kötelező jótállás vonatkozik rá.
Jótállási időtartam:
| Termék értéke (bruttó) | Jótállási idő |
| 10 000 – 100 000 Ft között | 1 év |
| 100 001 – 250 000 Ft között | 2 év |
| 250 000 Ft felett | 3 év |
A jótállási idő kezdete: az átvétel napja.
Javítás esetén a jótállás meghosszabbodik azzal az idővel, amíg a terméket a Vásárló nem tudta használni.
A jótállás a következő hibákra nem terjed ki:
- természetes elhasználódás,
- nem rendeltetésszerű használat, tárolás, külső behatás,
- szakszerűtlen beavatkozás vagy elemcsere,
- óra esetén az elemre, szíjra, üvegre, díszkövekre, karcolásokra, kopásra,
- ékszer esetén az anyag természetes patinásodására, kopásra, karcolásra.
Speciális szabályok órák esetén:
- A jótállás kizárólag az óraszerkezet meghibásodására vagy anyaghibára vonatkozik.
- A gombok víz alatti használata, beázás, ütés vagy nem szakszerű elemcsere a garancia megszűnését eredményezi.
- A vízállóság csak akkor garantált, ha az előírt időszakos szervizelést (2–3 évente) szakszerviz végzi.
Eljárás jótállási igény esetén:
- A Vásárló a hibát a lehető legrövidebb időn belül köteles bejelenteni.
- A Szolgáltató a bejelentésről jegyzőkönyvet vesz fel, melynek másolatát átadja a Vásárlónak.
- A kijavítást vagy cserét legfeljebb 15 napon belül kell elvégezni.
- Ha ez nem lehetséges, a Vásárló jogosult árleszállításra, elállásra, vagy kijavíttathatja a hibát más vállalkozással a Szolgáltató költségére.
3 napon belüli meghibásodás esetén:
Ha a termék (az elem kivételével) a vásárlástól számított 3 munkanapon belül meghibásodik, a Vásárló kérheti az azonnali cserét. Amennyiben ez nem lehetséges, a vételárat visszatérítjük.
Szervizelés:
A jótállási javítást csak hivatalos, kijelölt szakszerviz végezheti.
Javítás után az órát csomagküldő szolgáltatással juttatjuk vissza a Vásárlónak.
A jótállás megszűnik, ha az órát nem hivatalos szerviz javítja, vagy szakszerűtlen beavatkozás történik.
4. Eljárási rend és fogyasztói jogorvoslat
- A fogyasztó jótállási vagy szavatossági igényéről a Szolgáltató jegyzőkönyvet készít, melyet 3 évig megőriz.
- Ha a bejelentéskor nem tud nyilatkozni, 5 munkanapon belül írásban köteles tájékoztatást adni.
- Vita esetén a Vásárló a Békéltető Testülethez fordulhat.
- A fogyasztó a szerződés megkötését számlával vagy nyugtával igazolhatja.
5. Fontos tudnivalók ékszerek és órák esetén
- Ékszereket óvni kell vegyi anyagoktól (parfüm, krém, klór, tengervíz).
- Az ékszer természetes anyagából (pl. ezüst, arany, bőr) adódó oxidáció, elszíneződés nem minősül hibának.
- Óráknál kerülni kell a szélsőséges hőmérsékletet, erős mágneses tereket és ütéseket.
- A jótállás nem vonatkozik a díszítőelemek (kő, gyöngy, zománc) leesésére, ha az külső behatás miatt történt.
Jogszabályi háttér (2025):
- Polgári Törvénykönyv (2013. évi V. törvény, 6:159–6:174. §)
- 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet – kötelező jótállás
- 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet – szervizelés és jegyzőkönyvezés
- 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet – távértékesítés
- 151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet (módosítva 2025-ben)