Jótállás és szavatosság – 2025

1. Kellékszavatosság

Milyen esetben élhet a Vásárló kellékszavatossági jogával?
A Vásárló a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:159–6:167. §-ai alapján a Szolgáltató hibás teljesítése esetén kellékszavatossági igényt érvényesíthet.

A Vásárlót megillető jogok:
A Vásárló – választása szerint – kérheti a termék

  • kijavítását vagy kicserélését,
  • vagy – ha ez nem lehetséges, illetve aránytalan többletköltséggel járna – árleszállítást kérhet,
  • a hibát maga kijavíthatja (vagy mással kijavíttathatja) a Szolgáltató költségére,
  • végső esetben pedig elállhat a szerződéstől.

A Vásárló a választott kellékszavatossági jogáról másikra is áttérhet, ennek költségét azonban csak akkor viseli, ha az áttérés indokolatlan volt.

Határidők:

  • Fogyasztóként a hiba felfedezésétől számított 2 hónapon belül jelezni kell a hibát.
  • A kellékszavatossági igény a teljesítéstől számított 2 éven belül (vállalkozások esetén 1 éven belül) érvényesíthető.
  • A teljesítéstől számított 12 hónapon belül a hiba vélelmezett, vagyis a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítést követően keletkezett.

Kivel szemben érvényesíthető a kellékszavatossági igény?
A kellékszavatossági igény a Szolgáltatóval szemben érvényesíthető.

2. Termékszavatosság

Mikor érvényesíthető termékszavatosság?
Ingó dolog (ékszer, óra) hibája esetén a Vásárló a gyártóval vagy forgalmazóval szemben is érvényesíthet termékszavatossági igényt.

A Vásárló kizárólag kérheti:

  • a hibás termék kijavítását vagy
  • kicserélését.

A termék akkor minősül hibásnak, ha nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által megadott tulajdonságokkal.

Határidő:
A termékszavatossági igény a termék forgalomba hozatalától számított 2 éven belül érvényesíthető.

A gyártó mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy:

  • a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta,
  • a hiba a tudomány és technika akkori állása szerint nem volt felismerhető,
  • vagy a hiba kötelező hatósági előírásból ered.

Ugyanazon hiba miatt termékszavatossági és kellékszavatossági igény egyszerre nem érvényesíthető.

3. Jótállás

Jótállásra kötelezett termékek:
A 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet értelmében minden, 10 000 Ft feletti eladási árú ékszer és óra tartós fogyasztási cikknek minősül, ezért kötelező jótállás vonatkozik rá.

Jótállási időtartam:

Termék értéke (bruttó)Jótállási idő
10 000 – 100 000 Ft között1 év
100 001 – 250 000 Ft között2 év
250 000 Ft felett3 év

A jótállási idő kezdete: az átvétel napja.
Javítás esetén a jótállás meghosszabbodik azzal az idővel, amíg a terméket a Vásárló nem tudta használni.

A jótállás a következő hibákra nem terjed ki:

  • természetes elhasználódás,
  • nem rendeltetésszerű használat, tárolás, külső behatás,
  • szakszerűtlen beavatkozás vagy elemcsere,
  • óra esetén az elemre, szíjra, üvegre, díszkövekre, karcolásokra, kopásra,
  • ékszer esetén az anyag természetes patinásodására, kopásra, karcolásra.

Speciális szabályok órák esetén:

  • A jótállás kizárólag az óraszerkezet meghibásodására vagy anyaghibára vonatkozik.
  • A gombok víz alatti használata, beázás, ütés vagy nem szakszerű elemcsere a garancia megszűnését eredményezi.
  • A vízállóság csak akkor garantált, ha az előírt időszakos szervizelést (2–3 évente) szakszerviz végzi.

Eljárás jótállási igény esetén:

  • A Vásárló a hibát a lehető legrövidebb időn belül köteles bejelenteni.
  • A Szolgáltató a bejelentésről jegyzőkönyvet vesz fel, melynek másolatát átadja a Vásárlónak.
  • A kijavítást vagy cserét legfeljebb 15 napon belül kell elvégezni.
  • Ha ez nem lehetséges, a Vásárló jogosult árleszállításra, elállásra, vagy kijavíttathatja a hibát más vállalkozással a Szolgáltató költségére.

3 napon belüli meghibásodás esetén:
Ha a termék (az elem kivételével) a vásárlástól számított 3 munkanapon belül meghibásodik, a Vásárló kérheti az azonnali cserét. Amennyiben ez nem lehetséges, a vételárat visszatérítjük.

Szervizelés:
A jótállási javítást csak hivatalos, kijelölt szakszerviz végezheti.
Javítás után az órát csomagküldő szolgáltatással juttatjuk vissza a Vásárlónak.
A jótállás megszűnik, ha az órát nem hivatalos szerviz javítja, vagy szakszerűtlen beavatkozás történik.

4. Eljárási rend és fogyasztói jogorvoslat

  • A fogyasztó jótállási vagy szavatossági igényéről a Szolgáltató jegyzőkönyvet készít, melyet 3 évig megőriz.
  • Ha a bejelentéskor nem tud nyilatkozni, 5 munkanapon belül írásban köteles tájékoztatást adni.
  • Vita esetén a Vásárló a Békéltető Testülethez fordulhat.
  • A fogyasztó a szerződés megkötését számlával vagy nyugtával igazolhatja.

5. Fontos tudnivalók ékszerek és órák esetén

  • Ékszereket óvni kell vegyi anyagoktól (parfüm, krém, klór, tengervíz).
  • Az ékszer természetes anyagából (pl. ezüst, arany, bőr) adódó oxidáció, elszíneződés nem minősül hibának.
  • Óráknál kerülni kell a szélsőséges hőmérsékletet, erős mágneses tereket és ütéseket.
  • A jótállás nem vonatkozik a díszítőelemek (kő, gyöngy, zománc) leesésére, ha az külső behatás miatt történt.

Jogszabályi háttér (2025):

  • Polgári Törvénykönyv (2013. évi V. törvény, 6:159–6:174. §)
  • 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet – kötelező jótállás
  • 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet – szervizelés és jegyzőkönyvezés
  • 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet – távértékesítés
  • 151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet (módosítva 2025-ben)